Mogielica 2.

marzec 12, 2019 by

To była nasza ostatnia góra do zdobycia w Beskidach. Było pochmurno, wietrznie i miało być mało ludzi. Pierwsze zaskoczenie, pogoda była wietrzna, ale było dużo ludzi, jak na tą samotną, dominującą górę…i to bardzo miłych ludzi.

W lecie jak byliśmy tam po raz pierwszy, wydawała nam się mało ciekawa i łatwa. W zimie okazało się, że jest to świetna góra, trudna bo śnieg, ciekawa bo wiatr i zaskakująca dzięki spotkanym ludziom!

Po kolei.

Jak zobaczyłem ten widok Mogielicy, to przyznam się, że wydawało mi się, że chyba pomyliliśmy góry. Wyglądała bardzo dominująco, wręcz przygniatająco….w końcu to Beskid Wyspowy i ta wysokość bezwzględna nad otoczeniem jest jego cechą charakterystyczną.

Ciekaw jestem czy ktokolwiek z Was miałby inne zdanie dla tej góry mającej zaledwie i aż 1 171 m npm.

Wiatr wiał, my dobrze ubrani dostosowani do fińskiej reguły: “Nie ma złej pogody, tylko nieodpowiednie ubranie”.

Wyruszyliśmy po “suchym”. Doszliśmy do końca wioski i pojawił się śnieg, gdzie ubraliśmy raki i poszliśmy, czyli jak zwykle trochę Janek pierwszy, a potem łaskawie przymuszony Kamil pierwszy…a potem trochę razem, gdyż udało się dogonić uciekinierów.

Podobnie jak na Lackowej, Turbaczu, Lubomirze wybieraliśmy szlak prowadzący po północnym stoku. W zimie najlepszy do chodzenia, bo śnieg zmrożony w nocy i nie jest tak lepiący się do raków…ale tutaj już czuć było halny, ciepły wiatr, który przewiewał wiosną wszystko, a w szczególności śnieg.

Chłopcy ostatecznie postanowili pod kierownictwem Janka być przed nami jakieś 10 metrów. Jak Kamilowi udało się odskoczyć przez przypadek dalej, to o dziwo sam czekał na nas. Czasami Janek mu pomagał, a że doprowadził do mistrzostwa sposób manipulacji Kamilem, nie było to jakieś trudne dla niego.

Pojawiły się jednak miejsca, które zimy w ogóle nie przypominały. I tutaj techniczny pokaz przejścia w rakach pokazywał Janek. Dobierał on tak przejście by raki nie uderzały w kamienie. O dziwo, Kamo nie rozumiał tego, że przejście rakami po kamieniach może je zniszczyć. Janek udzielał rad i jakoś było dobrze.

…a potem wszystko wróciło do normy, czyli ciągłe podejście pod górkę, każdy się zmęczy idąc pod nią, spowodowało, że Kamil został z przodu, tak bym to określił, a my “odeszliśmy” do tyłu Uśmiech

Dojście do polany, wspaniałej zresztą, było niczym przejście w saharyjskich warunkach. Bardzo ciepło, bardzo, powodowało że ściekało z nas…ale wejście na jej szczyt, natychmiast zmieniło wszystko.

Kamil sobie stał i jak zawsze on, poprawiał kaptur. Nic nas nie zdziwiło. Janek dołączył do niego i od razu zawrócił wołając ratunku…czyli wiatr był ostry!

…ale przy Asi jakoś nie było problemu, choć wiatr był przeraźliwy, silny i “zwiewający” wszystko na swojej drodze.

Widoki piękne, ale uratowało nas troszeczkę słońce, które przyświeciło nam w tym momencie…a z tyłu Ćwilin, Śnieżnica. Za to z przodu stanęliśmy pod samą kopułą Mogielicy. Już na polanie widać było wystającą ponad korony drzew wieżę…ja na pewno na nią nie wejdę!

Wejście w las i wiatru już się nie czuło, ale trzeba było zmagać się ze śniegiem, połamanymi drzewami i mijaniem turystów, bardzo miłych Pań.

Janek czuł się na szczycie kapitalnie, bo nie był to jego pierwszy raz tutaj.

Od razu pieczątki zostały załatwione, zdjęcia też.

I czas na ludzi. Jak wchodziliśmy na szczyt minęliśmy uśmiechnięte Panie, które pochwaliły Janka i Kamila. Po chwili przyszła grupa kilku panów z innej strony i skopiowali wyczyn Janka z pieczątkami, zagadując go….nie podsłuchiwałem. Jednak Janek jak zobaczył igloo, to już nie miał czasu na kolejnych turystów idących do nas. To było to co Janek lubi najbardziej, czyli “igloowanie” Uśmiech, a to już po raz kolejny musi się przytrafiło.

Wiatr przybierał na sile, pojawiały się nowe osoby, więc postanowiliśmy zejść w dół, tym bardziej że herbatka została wypita.

Schodząc Janek włączył swój moduł powitaniowy. Najpierw mówi część, dzień dobry, ahoj, potem jak się nazywasz, potem się wita i dopiero potem idziemy dalej. Turyści tym razem spotkani, byli bardzo mile zaskoczeni Jankiem, a jeszcze bardziej my ich życzliwością.

Wyzwaniem miała być polana z wiatrem. Jak się okazało nie tak bardzo, ale była utrudnieniem. My za to przeżywaliśmy szok, bo widzieliśmy młodych turystów wchodzących w krótkim rękawku. Nam też było ciepło a potem ten wiatr!

Gdy zeszliśmy z niej znów spotkaliśmy turystów. Młodego tatę dźwigającego na plecach malucha i mamę obładowaną wszystkim dla tego malucha. I co się stało? “Szacun dla Janka” padło po powitaniu i sprawdzeniu wszystkich odznak na plecaku. Widać było zaskoczenie, ale było to coś miłego, prawdziwego i bardzo ciepłego, tak że od razu nam lepiej się schodziło w dół.

Zdobycie Mogielicy było takim małym wow dla nas. Dlaczego? Cóż znów sobie coś zakładaliśmy: zimowe wejścia na Koronę Gór Polski … z wyjątkiem Rysów, bo na to jesteśmy za słabi. Jak ruszyliśmy z Biskupią Kopą w grudniu tak do 3 marca weszliśmy na wszystkie szczyty z wyjątkiem Łysicy, Tarnicy i Rysów. Najtrudniejsze z założeń zrealizowaliśmy…a jeszcze zostało nam 3 tygodnie na te 2 przedostatnie szczyty…co jest realne Uśmiech