Rykowisko, Zawada.

czerwiec 16, 2020 by

Po co chodzimy w góry? By się śmiać, odpoczywać i wciąż udowadniać, że chłopak z zespołem Downa i drugi z autyzmem mogą też to robić. Przeszliśmy już Góry Bystrzyckie, Bialskie, Złote, Bardzkie. Niewiele zostało nam do zdobycia w Górach Stołowych i Orlickich (tutaj jest jeszcze plan po otwarciu granic). Mając w prognozie dobrą pogodę, stwierdziliśmy, że jeszcze w Masywie Śnieżnika są szczyty na jakie nie weszliśmy…a w tłumny weekend na pewno nie będzie tam ludzi.

Naszym celem stała się góra Rykowisko, gdyż będąc na Suszycy i patrząc w dół, Rykowisko wyraźnie wypiętrzało się na drodze na Śnieżnik. Podobnie idąc trawersem Śnieżnika nad Lejami, Rykowisko było najwyższą góra po drugiej stronie Doliny Kamienicy…i to był dobry cel.

Szykując się i oglądając mapy, okazało się jeszcze, że na mapach z lat 90-tych poprowadzony był szlak na Rykowisko od najstarszej drogi w Górach Bialskich i Masywie Śnieżnika nazywaną Drogą Staromorawską.

Powiem więcej. Jak są prezentowane zdjęcia z tej okolicy, to ten szlak, góry na nim, są zawsze wrzucane jako te malownicze i niezwykłe…ale po kolei. Najlepszym punktem wyjścia jest wioska, która mogła kiedyś być miasteczkiem patrząc na jej układ architektoniczny, Bolesławów.

Zaparkowaliśmy przed wioską na placu do tego przygotowanym. Przejście nasze przez Bolesławów było wydarzeniem dla kur, psów, co spowodowało pewne obawy Kamila w szczególności…sio, sio było częstym dźwiękiem jakie wydawał z siebie. Niemalże od parkingu szliśmy już żółtym szlakiem łącznikowym i po minięciu kościoła od razu wyszliśmy nad wioskę. I tam z lewej Suszec był świetnie widoczny w łąkach rosnących ponad jarem, gdzie prowadzi szlak oraz dziwnie stare krzyże.

Jak tylko wyszliśmy na górę to Śnieżnik oraz po drugiej stronie doliny Młyńsko 990 m npm zaprezentowały się nam dla dodania uroku. Pierwsza niespodzianka nas nie zdziwiła. Widoki przednie. Druga, że Kamil był już ponad 100 metrów od nas też, ale te krzyże i po chwili świetnie zadbany “ogródek” jak w pierwszej chwili nam się wydawało to już było zaskoczenie.

No i okazało się, że jesteśmy na Górze Oliwnej i szliśmy dawną drogą krzyżową wyznaczoną cementowymi krzyżami. “Ogródek” zaskoczył i zrobił pozytywne wrażenie. To było coś dla nas. Chłopcy nie czekali.

Robiło się upiornie duszno. Chłopcy gonili do lasu dającego świetne schronienie. Janek popatrzył na to, że jest Śnieżnik, że jest wysoko i gonił za Kamilem, który w swoim stylu dochodził do skrzyżowań dróg i czekał na nas.

W końcu go dogoniliśmy pod pierwszym naszym celem tego dnia, górą o nazwie Stromy. I to była zagadka, która wyjaśniła się dopiero po powrocie. Masyw Zawady ma dwa wierzchołki. Pierwszy niższy na mapach jest Zawadą, ale w istocie określa się go jako Skalistą Kopę o wysokości 778 m npm, a ten wyższy 808 m npm jako Stromy. My przez cały dzień nazywaliśmy go Stromą i to był błąd.

Do podejścia wykorzystaliśmy ślady po zwózce drewna.

Chłopcy oczywiście sami bez problemu wiedzieli gdzie wejść. Szczyt był wyraźnie wypiętrzony ponad szlakiem i to pozwoliło na przepyszną przerwę i patrzenie na Suszycę, Suchą Kopę.

Zeszliśmy na Przełęcz Staromorawską i stamtąd mieliśmy już iść bez szlaku.

Janek nie był zadowolony po tym jak zobaczył podejście. Rykowisko niby niewysoka góra bo 948 m npm, ale dziwnie ostre podejście miała. Kamil nie czekał poszedł, Janek człapał, my za nim.

Po podejściu, było wypłaszczenie przez las i te zdjęcie pokazuje jak to wyglądało w naszym wydaniu: Kamil 50 metrów przed nami, Janek 20 metrów przed nami i my. W końcu znów ich doszliśmy, gdyż było podejście i droga wyraźnie zarastała.

Chłopców wstrzymał tez jeleń. W końcu jak jest się na Rykowisku, to jeleń ma prawo wyskoczyć. Zatrzymał nas tak gwałtownie, że od tej pory ja szedłem pierwszy, a chłopcy za mną i jakoś bez wyrywania się do przodu.

Cały czas widać było drogę i ścieżkę, która kiedyś na pewno była używana. Zaskoczyło nas to, tak samo że w miejscu gdzie GPS pokazywał szczyt, był szczyt i to z kamieniami charakterystycznymi dla miejsca.

W tym upalnym dniu to było najlepsze miejsce na odpoczynek. W cieniu, z wiaterkiem i widokiem na Rude Krzyże, Jawornik Graniczny w Górach Bialskich.

Po odpoczynku mieliśmy dojść do zielonego szlaku i po przejściu 50 metrów zejść skrótem do doliny, by wspiąć się na sąsiadujący, po drugiej stronie szczyt o nazwie Młyńsko. No i okazało się, że Rykowisko to nie taka mała góra…ale najpierw musieliśmy przejść przez tonący w bagnie, typowym dla tej części gór szlak…

…a potem przeprosić się z górą bo zejście lejem, było niczym gwałtowne spadanie.

Było tak aż do rozdroża w dolinie i wtedy chmury powiedziały nam coś innego, niż to co chcieliśmy usłyszeć: idzie burza!

Zatem z powrotem na Drogę Staromorawską i szybko do góry i do przodu, ale najpierw po umyciu się w strumyku. Widać wyraźnie, że to moi synowie, bo tylko my w trójkę to lubimy, a Asia niekoniecznie Uśmiech

Co ciekawe, wtedy spotkaliśmy pierwszych turystów tego dnia idących w …chmury…a my przyspieszaliśmy w dół i to w dobrych humorach.

Dla Janka po drodze zjawiskowe było mrowisko, więc trzeba było zrobić zdjęcie. Potem już tylko do przodu…chmury nas goniły.

Wtedy minęliśmy idącą do góry dużą rodzinę i nas to zaskoczyło, ale my wciąż w dół, bo musimy być pierwsi, przed burzą. Wzięliśmy skrót przez łąkę, bo lepiej się zbiegało i tuż przed Górą Oliwną spotkaliśmy następnych turystów idących do góry. Cóż jedni lubią gdy jest sucho, a inni gdy jest mokro.

Doszliśmy do auta i grzmotnęło, walnęło. My szczęśliwi bo choć nie przeszliśmy tego co chcieliśmy to znów skończyliśmy naszą niezwykłą wyprawę na sucho Uśmiech. Resztę nadrobimy i to z pewnością.