Biskupia Kopa

wrzesień 5, 2016 by

Są góry: Ślęża, Borówkowa, Wielka Sowa, Jelenka, na które można wejść w miły, spokojny, wakacyjny sposób. Postanowiliśmy dołączyć do tej listy “miłych” gór najwyższy szczyt Gór Opawskich po polskiej stronie: Biskupią Kopę. Jest to góra należąca do Korony Gór Polski

Jest kilka możliwych wejść na Biskupią Kopę górującą nad okolicą Jarnołtówka, Głuchołaz ale i Zlatych Hor. my wybraliśmy właśnie wejście od strony czeskiej, gdyż oferowała mniejszy “tłum” na szlaku i różne warianty wejścia, które nam odpowiadały.

Powyższa mapa jest jedynie poglądowym i przybliżonym wariantem naszej wyprawy. Skorzystaliśmy w szczególności w drodze powrotnej ze szlaków rowerowych, płasko opadających do parkingu, których na tej mapie niestety nie ma. Estymowany czas przejścia całości naszej trasy to trochę ponad 3 godziny dobrego marszu, co przekłada się na “9 kilometrowe zmęczenie w nogach” Uśmiech.

Naszą wycieczkę zaczęliśmy standardowo. Zaparkowaliśmy i Jasiek już uciekł do przodu Uśmiech

Szlak żółty, którym rozpoczęliśmy wędrówkę to świetna lekko w dół prowadząca ścieżka po której biega wszystko co w przyrodzie jest Uśmiech Było to interesujące z pewnością. Na szlaku pojawiały się źródła, kamienie i drzewa więc Jasiek śmigał jak kozica.

Dojście do niebieskiego szlaku po 30 minutach zmieniło charakter naszej wędrówki i kamienie zaczęły przeszkadzać wszystkim…ale Jasiek zainteresował się bardziej szlakiem i mapą.

Same sięgnięcie po mapę i próba znalezienia szlaku była dla nas zaskoczeniem. Poświęciliśmy temu trochę czasu i było to niezła frajda dla Jaśka.

Samo podejście niebieskim szlakiem na Kopę nie było łatwe. W wielu miejscach było strome i przeszkadzały powalone drzewa.

…ale chłopacy mocno współpracowali. Jasiek jak zwykle przymusił “autystę” do wzięcia go za rękę i “wspólnie” ciągnęli się pod górę Uśmiech

Dopiero tam, po przejściu tylu szlaków w tym roku zrozumiałem czym jest inwazja kornika w lasach świerkowych. Niemalże na szczycie Kopy zobaczyłem, że całe połacie lasów są wycięte do ziemi, a tam gdzie jeszcze są liczba drzew suchych, porażonych kornikiem jest ogromna…a tak w tym roku jest wszędzie w całej Europie w górach!!!

Biskupia Góra to fajna wieża z pięknymi widokami po czeskiej stronie góry, dostępna dla każdego za niewielką opłatą.

Nasze zejście z gór postanowiliśmy urozmaicić. Zeszliśmy na polską stronę do fajnego schroniska pod Biskupia Górą, gdzie poznaliśmy legendę Jaśka Uśmiech i podziwialiśmy widoki aż po Nysę i Otmuchów…

…a stamtąd naokoło góry, szlakiem rowerowym z powrotem na parking, gdzie zostawiliśmy samochód. Cały dzień był bardzo przyjemny, niezbyt trudny a mimo wszystko ciekawy. Polecam dla wszystkich, którzy dopiero zaczynają swoje wyprawy.