Wąwóz Myśliborski i Małe Organy Myśliborskie

luty 2, 2021 by

Byliśmy z Włóczykija Sudeckiego na Radogoście i Ostrzycy w Krainie Wulkanów. Asia chciała tam wrócić, do Małych Organów Myśliborskich, które miały być tak fajne jak Stożek Perkuna (też z Włóczykija) czy Organy Wielisławskie, które ostatnio odwiedziliśmy po raz kolejny.

To miał być spacer w –10C po śniegu i w pięknej scenerii. Nie wiedzieliśmy, że to tez będzie całkiem fajna dawka edukacji dla Janka.

Jak przyjechaliśmy to od razu się zdziwiliśmy, że przy takiej pogodzie jest tutaj tak dużo ludzi…a miejsce jest naprawdę niepozorne. Z sercem poszliśmy na Małe Organy, które miały być naszym celem pierwszym, a potem mieliśmy dojść do rezerwatu: Wąwóz Myśliborski.

Pierwsza niespodzianka to kilka szlaków mających swoje oznaczenia…ale trzymaliśmy się czerwonego, jakoś łatwiej było z nim. Pojawił się szlak żółto biało zielony, biały z kwadracikiem zielonym, szlak widokowy był zatem wybór. Byliśmy tutaj pierwszy raz i jakoś woleliśmy tradycyjnie.

No i  widowiskowym szlakiem doszliśmy do naszego celu pierwszego celu zaledwie 15 minut spaceru od parkingu, ściany bazaltowej, która jest tak inna że warto ją zobaczyć.

Skały są pozostałością rdzenia wulkanu i wyglądają jak wulkan! Zatem Janek dowiedział się co to wulkan, a raczej sobie przypomniał. Oczywiście był gotowy do ego zdobywania, ale pomogła nam salamandra. Szlak fajnie i efektownie oznaczony. Postanowiliśmy iść za salamandrą. Dla Janka brzmiało to jak wyzwanie.

Szlaku salamandry nie ma na naszej mapie, a pozwala on na wycieczkę do wąwozu od organów, bez konieczności wracania. my byliśmy w zimie, ale już widać było, że to miejsce jest konieczne do odwiedzenia w maju, bo tutaj są piękne rośliny i to na pewno.

Idąc za salamandrą widzieliśmy wzgórza, które wszystkie opisywane były jako wulkany. Zaskakiwało to. Janek trochę nie wierzył, że ta górka obok to pozostałość wulkanu jak Góra rataj z organami. Wyglądała jak po prostu górka, choć w otoczeniu ciekawych miejsc jak stawy polne, które Janek chciał testować na okoliczność lodu.

Przejścia przez pola w lecie, na wiosnę musi dawać niezłego powera, skoro w zimie chłopcy odjechali z radością do przodu, a atrakcją był śnieg, psy i koty, jakie pojawiały się na tym odcinku trasy. No właśnie. Zazwyczaj jak chodzimy po górach, to nie ma kotów, nie ma szczekających psów, a tutaj były. Stały się atrakcją do liczenia i uciekania przed nimi, szczególnie jak kundelek wyglądał jak ratlerek i szczekał. A potem zeszliśmy w dół w las, który ukrywa to co tutaj najbardziej zaskakuje.

Zejście do rezerwatu już pokazało inność tego miejsca. Idzie się do dużego zagłębienia zarośniętego lasem i nagle ze słońca wchodzi się w miejsce bez słońca.

Pojawiły się skały, a wąwóz to raczej kotlina z dwoma wysokimi brzegami, a na dole strumień. Takie miejsca to tylko w górach, jak Pieniny i Homole.

Wzdłuż strumienia prowadzi szlak trawersując zbocza, przechodząc przez niego kilka razy. Było to urocze i od razu pomyślałem, że powinniśmy tutaj być na naszej pierwszej wyprawie w góry.

Byliśmy zaskoczeni, gdyż szliśmy ciągle albo przed ludźmi, albo oni szli za nami. Postanowiliśmy zatem wykorzystać to miejsce i wrócić do parkingu szlakiem … widokowo-edukacyjnym Uśmiech

Było w nim dużo śladów zwierząt, co Janka zaintrygowało. Mnie ten las dębowy, tak inny od wszystkich, a potem weszliśmy na górkę i był mały szok. Pogórze Kaczawskie nie jest jakoś wybitnie wysokie, ale jest wybitne w stosunku do tego co mamy w Jaworze. Z tej perspektywy wygląda ono jak wał graniczny. Stojąc na nim widać nawet Legnicę daleko. No to uczyliśmy się czy to widać kościół, czy zamek, i co to za kominy z daleka.

To był wspaniały spacer na taki dzień jak ten, a my z pewnością wrócimy tutaj w maju by popatrzeć na rośliny i kwiaty, które były opisywane na szlaku i być może spotkać się z salamandrą. Przyznam się, że nie doceniałem tego miejsca przed naszą wyprawą. Czuję, że będziemy zdobywać takie miejsca wiosną, muszą być niezwykle efektowne.