Suplementy mogą być toksyczne dla mitochondriów.

Grudzień 12, 2019 by
Kategoria: Metabolizm

Dostałem zalecenia jakie otrzymało dziecko z ZD od jednego ze specjalistów zajmujących się panelami genetycznymi…i mnie oświeciło. W momencie, gdy ktoś analizuje to nie jest w stanie wczuć się w problem Twojego dziecka. Ogląda geny i odpowiada na to co widzi na papierze…taka matematyka, tu doda, tu odejmie. Tak próbuje pomóc, że zapomina że jest to proces i ścieżka metaboliczna, a to co proponuje to może zaszkodzić.

Takim świetnym przykładem może być L-dopa. L-dopa to prekursor dopaminy. Co jest ciekawe: podana samodzielnie powoduje istotne zmiany morfologiczne w mitochondriach, a podana już z l-tyrozyną już nie.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31654750/

Niektóre suplementy mogą być toksyczne dla mitochondriów gdy je nadużywamy. Przykładem jest cynk, który po przedawkowaniu powoduje wyhamowanie glikolizy i cyklu Krebsa. Nadmierna ilość EGCG może wywoływać stan podwyższonej oksydacji reaktywnej wobec mitochondriów. Stałe podawanie koenzymu Q10 bez wsparcia selenu może mieć podobną reaktywność jak wspomniane powyżej przykłady.

Z tej perspektywy patrząc każdy podany suplement musi być jednoznacznie spersonalizowany co do typu, dawki i częstotliwości podawania. Jak widać nie można ich podawać bez wcześniejszej analizy.

Komentarze

Liczba komentarzy: 2 do “Suplementy mogą być toksyczne dla mitochondriów.”
  1. Gosia pisze:

    Jarku. Ja podaje Ani dha z q10 praktycznie caly czas od urodzenia czyli ok 20 miesiecy. Czy myslisz, ze powinnam zmienic dha na inne bez q10 ?

  2. Can pisze:

    Warto zmieniać i robić przerwy w podawaniu suplementów chociażby z tego powodu.

Wyraź swoją opinię

Powiedz nam co myślisz...